خرید انواع کفش گیوه

کفش گیوه چه نوع کفشی است و اهمیت آن در گذشته به چه دلایل بوده است؟ آیا کفش گیوه مانند سایر کفش ها دارای انواع گوناگون است؟ در چه فصل هایی از سال خرید کفش گیوه رایج تر است و استفاده بیشتری دارد؟
گیوه از انواع صنایع دستی ایران محسوب می شود. کفشی سبک و بادوام برای راهپیمایی های طولانی مدت است. مردان روستایی بیشتر از این نوع کفش استفاده می کنند.
کفش گیوه از دو بخش رویه و زیره تشکیل می شود و کاملاً دستی ساخته می شود. مواد سازنده آن نخ ابریشم، نخ قالی و ضایعات چرم است. جنس کف کفش یا زیره آن پارچه، لاستیک یا چرم می باشد.
گیوه یکی از صنایع دستی مناطق کوهستانی ای چون کردستان و کرمانشاه است. در گذشته این مناطق گذرگاه های سختی برای عبور داشتند و چون راه های گذران معیشت در این مناطق اکثراً کشاورزی و دامداری بود و نیاز به تحرک فراوانی در فصل های کار داشتند، پاپوشی سبک، مقاوم، خنک و ارزان قیمت مورد نیاز بود. مناطق عشایری و روستایی در ساخت گیوه خودکفا بودند، چرا که مواد سازنده آن در دسترس بود. به این دلایل این کفش ها در گذشته اهمیت زیادی داشتند.
این نوع کفش دارای انواع گوناگونی است. یکی از انواع گیوه ها، گیوه زیر پارچه ای است. این گیوه در دو مرحله کارگاهی و خانگی ساخته می شود. در بخش کارگاهی که به دست مردان با ابزارهای گوناگون انجام می شود، تخت گیوه را می سازند و در بخش خانگی زنان و مردان با سوزن رویه گیوه را می دوزند. گیوه ملکی یا تخته آجیده نوع دیگری از گیوه هست که استحکام بالایی دارد و از متداول ترین انواع گیوه در استان کرمانشاه بوده است. به مرور زمان گیوه تخت چرمی جایگزین گیوه های ملکی شد، همانگونه که از نام آن پیداست کف آن از چرم ساخته شده است. چرم به کار رفته در آن چرم گاومیش است و رویه آن همانند سایر گیوه ها سوزنی است. گیوه تخت لاستیک ساخته شده از لاستیک فرسوده ماشین، نمونه ای از گیوه ها بود که به دلیل بافت گرم آن زیاد مورد استقبال و استفاده قرار نگرفت. از انواع دیگر گیوه ها میتوان گیوه رویه ابریشمی را نام برد که به دلیل کم بودن ابریشم، نخ پلاستیکی جایگزین نخ ابریشم شد و این نوع گیوه به عنوان کفش خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد گیوه از انواع کفش هایی است که در روستاها به دلیل شغل هایی که نیاز به تحرک فراوان دارد استفاده می شود. این کفش ها به دلیل سبکی و خنک بودن، در فصلهای بهار و تابستان و پاییز مورد استقبال و استفاده قرار می گیرند. نمونه ای از گیوه هایی که در بالا به آن اشاره شد، گیوه کف لاستیکی بود که به خاطر گرم بودن کف آن گاهاً در فصل زمستان از آن استفاده می شود.


دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما